Advertising

Tuesday, February 12, 2008

11/02/08 My Whole Life Part 5

Aku namakan waktu ini waktu suka dan duka dalam hidup aku..

WAWASAN & Pelajaran

Aku bersama WAWASAN buat sekian lamanya.. banyak suka dan duka, gembira menangis bersama, struggle dlm pelajaran.. Aku cuba habiskan apa yang aku mulakan.. Zaman remaja ini aku aniskan dengan WAWASAN dan belajar.. Tergelincir sedikit aku dr landasan, WAWASAN bangkitkan aku kembali, semangat aku semakin hari semakin bertambah, sayang aku pada WAWASAN semakin hari semakin menebal, susah payah & buruknya aku, WAWASAN tak pernah sedikit pun alihkan pandangan, apa yang ada hanyalah kasih sayang dalam satu keluarga baru yang aku temui di Uniten. Aku belajar dari kesilapan, tapi masih ada yang belum cukup dlm hidup aku.. Aku masih lupa pada yang Esa.. Sekali lagi dugaan datang dalam hidup aku.. Ketika final exam di semester ke 5, arwah nenek aku kembali kerahmatullah.. Tk dapat aku gambarkan betapa sedihnya aku waktu itu bila orang yang aku sayangi, pergi tanpa sempat aku cium pipinya, tatap wajahnya kali terakhir.. Dalam hati aku meraung, aku terkilan, janji aku padanya belum ditunaikan sehingga dia kembali kerahmatullah.. Sehingga kini perasaan kecewa dan terkilan bermain dalam hidup aku.. Janji yang belum aku tunaikan.. Ampunkan aku..

Cinta

Selepas beberapa kali kecewa dan terkilan dengan hidup aku.. aku cuba sembunyikan rasa itu.. Aku temui seorang yang aku sayangi hingga hari ini.. Aku habiskan masa, waktu aku bersamanya.. Terlupa sejenak aku kisah hidup aku.. Aku bahagia saat ini.. Aku didampingi seorang yang amat penyayang, seorang yang tahu susah payah aku selama ini.. Aku mula memasang impian untuk melamarnya satu hari nanti.. Sehingga tamat pelajaran aku di Uniten, aku pulang semula ke pangkuan keluarga.. cuba bekerja, tapi perasaan aku berbelah bahagi ketika itu bila aku terpaksa tinggalkan dia demi kerjaya aku.. aku nekad ambil keputusan untuk bekerja diKL.. Tapi rasa bersalah timbul bila abah tidak berapa sihat untuk teruskan kerjanya.. Mama minta aku untuk teruskan apa yang diusahakan abah selama ini.. aku cuba menolak.. aku tahu kecewanya mama waktu itu.. dan aku nekad terus ke KL dengan bebanan & seribu pertanyaan dlm kepala, betulkah apa yang aku lakukan ni.. Tanpa wang yang mencukupi, tanpa sebarang pengalaman, aku mula mencari kerja, selama lebih aku hanya bergantung pada org yang aku sayangi.. semangat dan dorongan yang dia berikan membuatkan aku lebih semangat untuk bekerja sehingga aku di terima masuk ke ASTRO. Syukur tak terhingga aku waktu itu, dia orang pertama aku khabarkan berita ini.. Tapi aku masih belum bersedia memberi tahu mama ttg perkara ini.. Setahun berlalu, aku pulang kekampung.. Alhamdullillah mama dan abah terima aku seadanya. Aku gembira.. Aku teruskan hidup aku bekerja, penat lelah tak aku hiraukan kerana adanya penawar disisi aku sentiasa. Sayang aku pada dia bertambah dari hari ke hari.. Sehiggalah tamatnya pelajaran dia di Uniten dia pulang ke kampung sementara menanti kerja.. Agak kecewa waktu itu.. Aku mula sibukkan diri dengan kerja.. setiap hari, setiap masa, sehingga aku lupa pada dia sementara.. Aku tahu kecewanya dia waktu itu.. Tapi aku masih lupa.. Sekali lagi dalam hidup aku.. Aku lambat tersedar dari tidur aku yang panjang, yang dikuasai wang ringgit, dibebani kerja yang banyak.. aku lupa janji aku pada dia, janji yang aku semat dengannya dulu.. Sanggup dia menunggu begitu lama untuk aku.. Dia kotakan janjinya pada aku.. apa pun terjadi dia cuba untuk terus bersama aku.. Aku lupa diri, aku mula berubah, aku mula tidak hiraukan dia, aku tersilap langkah untuk kali ke 4 dlm hidup aku.. aku lepaskan dia.. tanpa aku fikir betapa besar pengorbanan dia pada aku.. betapa lama dia menunggu, betapa seksa dia bersabar.. dan betapa berdosanya aku selama ini pada dia.. byk perkara yang aku lakukan padanya, banyak salah aku padanya, begitu banyak aku mengubah hidupnya, begitu banyak aku terhutang budi, harta, perasaan dan nyawa padanya, begitu banyak masa dia korbankan untuk aku dan begitu banyak sekali aku sakiti hati dan perasaannya.. Ampunkan aku.. Aku banyak berdosa pada dia.. Sekarang tiada lagi peluang dalam hidup aku untuk aku baiki keadaan.. Teringin aku kembali kepada mulanya semua ini.. Aku GAGAL! Ya Allah, bahagiakanlah hidup org-org yang telah aku kecewakan.. Ambillah sisa bahagia yang tinggal dalam hidup aku untuk mereka.. Mama, Abah.. Maafkan Anyah.. Nenek, maafkan Anyah tak dapat tunaikan hasrat nenek.. Sahabat-sahabat, berilah aku sedikit ruang untuk memohon maaf, Ney.. Dari hujung rambut sampai hujung kaki maaf tak terhingga dipohon, abg tahu tak sedikitpun maaf ini dapat merubah apa-apa dlm hidup ney.. Tidak sedikitpun akan hapuskan dosa yang tak terhingga pada ney.. Tapi cuma ini yang ada pada diri ini sekarang.. Semoga Allah menerima hamba yang hina ini teruskan sisa-sisa hidup yang masih ada.. Wassalam.

No comments: