Advertising

Wednesday, February 13, 2008

12/02/08 What I Learn Today

Hari ni aku bgn awal pagi.. Terjage pukul 645am.. Aku tk dpat lelapkan mata aku lagi..
Aku terfikir.. Apa kata aku bgn, mandi dan solat subuh.. Aku lakukan semua ni dgn pantas sekali kerna aku masih terfikir nak sambung tidur aku.. Apa la masalah aku ni.. Tak juga boleh tidur.. Aku sekali lagi bangun bersiap.. Baik aku terus ke office ikut kata hati aku.. Sampai je dioffice sunyi je.. tak ada sesiapa pun.. Aku mengadap PC aku dan terus aku surf internet.. Makin lama makin boring.. Sampai tepat pukul 8 aku dah tak boleh handle keboringan aku.. Aku pun turun ke JP nyalalah sebatang rokok.. Masih juga boring coz aku berseorangan.. Tiba-tiba datang seorang cleaner diofis aku tegur aku.. 'Sorang bang?' Dlm hati aku aku jwb.. 'Lagi mau tanya'.. Aku anggukkan kepala aku.. Dia terus duduk disebelah aku.. Dia bertanya lagi.. 'Byk kerja ke bang datang awal' aku jawab 'Aah'.. Dia tanya lagi 'Yeke? Tgk macam ada masalah je..' aku jawab 'Takde la..Byk keje je..' Dia terus membalas.. ' Takpe bang.. Takda masalah yang tak boleh selesai..' Aku pun jawab.. 'Yeke?'.. Dia balas 'Ye bang.. Allah sentiasa bersama kite..' Aku terkedu sebab org yang bercakap dengan aku ni aku rase orang Bangladesh.. Dia senyum je tengok aku.. Aku rasa dia tahu apa aku fikirkan.. Dia terus berkata ' Saya orang Islam bang..' Aku pun balas.. 'Oooo..' Tak sempat aku nak cakap lagi dia sambung.. ' Saya dah lama kat sini (Malaysia) dah jadi macam negara saya sendiri, saya selalu tengok orang-orang kat ofis ni termenung.. Sorang-sorang, macam abg skarang ni.. Abg betul ke takde masalah ni?' Aku pun jujur menjawab.. ' Ada la masalah kerja dan peribadi sikit.. Tak tau nak buat apa.. Lepak la hisap rokok cni.. Lepak atas pun boring.. Takda orang.. Kenapa tanya?' dia jawab ' Saje je bang.. bagi saya kalau apa-apa masalah yang datang, kita ikhtiar dan berdoa pada Allah untuk bantu kita..' Aku pun jawab.. 'Betul tu...' Dia sambung lagi.. 'Cuba Abg ikhtiarkan untuk selesaikan masalah tu dan waktu solat nanti berdoa la.. Minta pertolongan Allah.. Yang penting hati tu ikhlas' Aku dah kene ceramah.. Dia sambung lagi.. 'Cuba-cubalah bang ye.. Allah tu mmg akan bantu umatnya dalam kesusahan.. Saya ada kerja.. Saya pergi dulu ya bang..' Aku tak sepatah pun bercakap hanya mengangguk kepala.. Aku pun naik semula keatas cuba memulakan kerja yang tertangguh dari semalam yang tk dapat aku selesaikan..Masih belum lagi aku dapat solution untuk kerja aku ni.. Terdetik dalam hati aku.. 'Ya Allah.. tolonglah aku..' Tak sampai seminit perkataan itu terdetik dalam hati aku.. Telefon aku berbunyi, dan terkejutnya aku.. Masalah yang aku fikirkan dari semalam dah dapat diselesaikan oleh orang yang berkenaan..'Alhamdulillah..' terus terkeluar dari mulut aku yang berat utk ucapkan kalimah Allah selama ni.. Kemudian aku teruskan dengan kerja lain.. Tapi fikiran aku masih terngiang-terngiang dengan masalah aku yang lagi satu.. Personal prob aku.. Jam waktu tu pun dah pukul 145pm.. Aku teringat pada kata cleaner tadi.. Sembahyang.. Aku terus turun ke surau, ambil air sembahyang dan solat Zuhur.. Bukan kerana aku ada masalah ketika itu.. Tapi aku tersedar itu tanggungjawab aku.. Aku semayang dan kemudia selama lebih kurang 3 minit berzikir.. Aku berdoa mintak Allah tenangkan hati aku.. Selepas aku keluar dari surau tu.. Aku terasa sesuatu yang tenang sangat dalam diri aku..
semua org yang berselisih dengan aku menyapa aku dengan lembut dan baik.. Tah.. Aku rasa seperti semua org baik dengan aku hari ni.. Kaan baik aku diofis belanja aku lunch hari ni.. Sesuatu yang aku susah untuk percaya.. Tapi itu kebenarannya.. Sampai sekarang aku masih tersenyum gembira.. Walaupun tidak selesai masalah aku.. Sekurang-kurangnya aku tersedar dari tidur aku selama ini bahawa aku tidak berseorangan.. Terima Kasih pada brother tadi yang sedarkan aku.. Walau buruk macamana pun kita.. Kita tetap makhluk Allah, dia menerima doa hambanya... syukur Alhamdulillah..

2 comments:

Anonymous said...

sembahyanglah sebelum anda disembahyangkan
RGkids

Honeya Diaz said...

bila kita diduga sehingga kita mengingat padaNya,, itu bermakna Allah S.W.T syg pada kita.. adakah kita syg padaNya..? Apa buktinya.. Nah.. ini yang perlu kita renungkan bersama...