Advertising

Monday, July 28, 2008

Pulau Batu Puteh


'Menteri Kanan Singapura, Balaji Sadasivan, dilaporkan berkata republik itu mempunyai hak terhadap kawasan perairan wilayah hingga maksimum 12 batu nautika dan ZEE yang konsisten dengan Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengenai Undang-Undang Laut (UNCLOS) 1982'

Tak abis lagi isu ni? Apa pula ZEE? - Zon Ekonomi Eksklusif.

Seharusnya ZEE ini bersyarat. Syarat Artikel 121 (3) UNCLOS 1982 menyatakan kawasan batuan yang tidak sesuai untuk habitat manusia atau tiada keupayaan dari segi ekonomi tidak boleh dianggap sebagai ZEE atau pelantar benua.

Apa yang Singapore mintak nih? Maybe just political issue? Come on, jgn ganggu tugas-tugas Jawatankuasa Teknikal Bersama ni. Akan mengerohkan lagi keadaan.

Singapore seharusnya sedar akan tugas jawatankuasa ini, mengapa harus dipertikaikan lagi. Empat bulan je lagi, sabar boleh? Isk. Putih sangat ke batu tu?


Salam
skullsplitter

3 comments:

Anonymous said...

kalau putih xpe jugakk... tapi, ntah!!!

sometimes... berebut tu cam best je... ada thrill!!

Nizam Gtz said...

huhu... Risaukan hubungan dua hala antara dua negara termaju di ASEAN akan bertambah renggang...

Hopefully, the case akan diselesaikan dengan tepat dan tidak menggugat kestabilan rantau ini yg memang kecik jer pun... huhu

Skullsplitter said...

love-n-hate : huhu~ Kesian singapore, tanah sekangkang kera tu pun nak. Bukan tanah pun.. Batu. Hehe. Nk buat litar F1 kot kat situ. Opss.

p/s : Cantik gile litar malam F1 Singapore! Dah tgk?

zam : Heh. Singapore berani kerana dipegang dengan baik oleh kuasa barat. Mereka yakin boleh porak perandakan Malaysia, tapi mereka lupa bahawa tanpa kuasa barat, Malaysia ini yang memerdekakan Tanah Melayu dan Singapore. =) "Jgn dijolok sarang tebuan"

skullsplitter