Advertising

Monday, February 11, 2008

11/02/08 My Whole Life Part 2

Bermula zaman aku beralih ke Sekolah Menengah, apa yang aku namakan zaman bahagia aku ketika itu kerana aku rasakan aku sudah cukup dewasa untuk mengenal dunia..

Selepas UPSR, dengan keputusan yang agak OK, aku ditawarkan untuk menyambung pelajaran di Sekolah Agama berasrama penuh di Perak juga.. Agak teruja ketika itu kerana terlalu gembira aku dapat berdikari sendiri selepas ini diasrama.. Apa yang aku mahukan selama aku di Sek. Rendah..

Bermula disitu, aku pelajari Ilmu agama yang mendalam, aku pelajari Bahasa Arab.. Aku bersyukur ditempatkan disitu, aku dididik dengan baik ttg pengetahuan agama.. tapi, walaupun dgn didikan agama, disiplin yang kuat, aku masih tergelincir dari landasan aku sendiri.. Semasa di tingkatan 3 aku sudah berani panjat pagar untuk keluar, belajar membuli pelajar junior.. sedikit demi sedikit aku berubah menjadi antara pelajar yang jahat disekolah itu sehingga aku pernah digantung sekolah kerana cuba keluar dari asrama secara haram.. Malunya abah dan mama ketika itu kerana aku satu-satunya anak meraka yang banyak melakukan kesalahan disekolah sedangkan aku disekolah yang mendidik aku mengikut landasan agama..Dan bermula disini apa orang katakan cinta monyet.. Aku mengenali seorang gadis pada usia yang masih mentah.. Mula bercinta berbalas surat, berjumpa setiap malam selepas waktu prep.. Aku akui agak bahagia waktu itu sampai aku lalai dgn cinta yang mungkin tak kemana.. Selepas tingkatan 3 aku dikeluarkan dari Sek itu atas alasan tidak menepati sasaran Sek yang mahukan setiap pelajar sekurang-kurangnya lulus dengan B dlm bahasa arab, tapi aku hanya D walaupun keputusan yang lain lebih baik dari semua.

Aku berpindah ke Sekolah Teknik Tunku Abd Rahman Putra, di Pulau Pinang dalam bidang Kujuruteraan. Sekali lagi aku jauh dari keluarga.. Masih aku ingat pesan abah ketika itu supaya aku tidak lagi membuat sebarang masalah kepada sekolah. Aku cuma katakan pada abah, aku cuba. Dari hari kehari aku cuba untuk tekun belajar untuk aku buktikan kepada abah dan mama aku tak senakal yang disangka.. Pada waktu ini aku masih bercinta dengan gadis yang aku kenali ketika di Sek Agama dulu.. Dalam pada aku teruskan hidup aku disekolah ini, aku semakin terlupa apa yang pernah diajari dulu.. Aku mula lupa untuk solat, aku mula lupa tanggungjawab aku pada Allah.. Mungkin dari sini aku sekali lagi lupa diri.. Walaupun ketika itu aku dilantik menjadi salah seorang yang penting dlm sekolah itu, aku mula ghairah melakukan sesuka hati aku membuli pelajar-pelajar lain, lalai dgn tanggungjawab yang sekolah berikan pada aku.. Sehingga aku sekali lagi tergelincir hampir dibuang sekolah atas tuduhan memukul pelajar junior menggunakan senjata (kayu). Aku dibuang semua jawatan pentadbiran sekolah dan digantung sekolah selama seminggu. Buat kali pertama aku lihat mama mengalirkan airmata dengan sikap aku.. aku rasa sgt berdosa pada mama pada waktu itu.. Aku teruskan persekolahan aku sehingga tamat SPM. Aku kecewa pada waktu itu. Banyak salah aku pada abah dan mama.

Continue

No comments: