Advertising

Saturday, September 20, 2008

Hati & Akal

Pertembungan dua perkara mampu menggugat jiwa. Hati dan akal.

Akal : 'Aku terima, ini benda baik'

Hati : 'Aku boleh terima, cuma ia menyiksa aku'

Akal : 'Kau terima rasa saja. Aku yang benarkan, itu pun susah?'

Hati : 'Aku perlukan rasa itu, tapi aku menyiksa diri'

Akal : 'Mengapa begitu?'

Hati : 'Aku tahu rasa yang aku terima, tidak seperti aku harapkan. Tapi aku tetap terima walaupun jiwa aku tersiksa, sarat dah pedih'

Akal : 'Aku mampu hilangkan rasa itu. Mahu?'

Hati : 'Tidak! Aku sayang rasa itu.'

Akal : 'Jika ianya benar rasa yang baik, aku biarkan. Kerana kamu sentiasa dibolak balikkan. Itu yang sukar untuk aku putuskan.'

Hati : 'Tak mengapa, aku rasakan kesakitan itu, nikmat tak terhingga dariNya. Aku bersihkan diri agar aku lebih rasional.'


AKAL mengatakan rasa atas dasar wujudnya rasa itu...

dan HATI mengatakan rasa atas dasar indah & peritnya rasa itu...


Salam
skullsplitter

No comments: