Advertising

Saturday, September 13, 2008

Do what we have to do! Respect others!

Raja Petra Kamaruddin, Teresa Kok dan Tan Hoon Cheng

KUALA LUMPUR: Dua hari selepas memberi amaran akan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) terhadap pihak yang membangkitkan isu sensitif dan perkauman, kerajaan semalam melancarkan gerakan dengan menahan tiga individu.

Mereka yang ditahan ialah penulis blog, Raja Petra Kamaruddin; Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok dan wartawan Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng.

Apa masalah korang bertiga ni? Freedom? Sampai melibatkan penggadaian bangsa dan agama orang lain?
................................................................

Bukan bersifat
racist. Bukan cuba mengeruhkan keadaan. Bukan untuk menghasut. Bukan benci pada mereka. Tetapi ini hakikat. Terbaca aku tentang sifat keterbukaan. Tapi adakah kita pernah praktikkan? Mungkin ada, tidak semua. Racist ini suatu perkataan yang amat sensitif dikalangan masyarakat kita. Bersikap prejudis pada warna kulit, bangsa, agama dan sebagainya. Tetapi seperti saya tanyakan dalam previous entry saya, dimana keadilan? Mereka kata mereka ditindas, dalam masa yang sama mereka juga mendesak dan menindas. Dimana keadilan pula untuk bangsa Melayu? Mengapa setiap kesalahan, Melayu itu harus menjadi 'Pak Turut'? Melayu itu yang harus memohon maaf? Isu Ahmad diperbesarkan! Tapi...

Bila pula Irene Fernandez nak memohon maaf? Isunya, isu agama. Tidak pula dihebohkan.

Bila pula Teresa Kok mahu memohon maaf? Isunya, melarang azan dilaungkan di masjid dan surau di sekitar Kota Damansara, Sri Serdang dan Puchong Jaya serta menggantikan tulisan jawi pada papan tanda nama jalan dengan tulis Tamil, Cina dan Inggeris.

Bila pula Raja Petra ingin memohon maaf? Isunya, artikelnya bertajuk "I promise to be a good, non-hypocritical Muslim" yang menggunakan ayat-ayat yang menghina orang Islam selain membenarkan ulasan yang menghina Islam dan Nabi Muhammad SAW untuk artikel 'Not all Arabs are descendants of the Prophets' yang disiarkan dalam laman web Malaysia Today.

Bila Tan Hoon Cheng, Sin Chew Daily nak memohon maaf, menulis laporan ucapan berbaur perkauman yang mengaitkan Ahmad.

**Mane keadilan?? Kalau inilah keadilan untuk bangsa Melayu dan Islam, siapa yang tak marah??

Salam
skullsplitter
**Sorry to everybody with the different thought.

6 comments:

Anonymous said...

Don't expect people to respect you, if you don't respect them... fair enough!

**Benci akok tu... benci giler!! Mintak kena laknat je... benci!

Skullsplitter said...

Nurin: Hehe. Agree.

**Sabar.. Sabar..

Anonymous said...

Sabar la ni... kena tahan lama sket pun lagi bagus... kurang ajarr...

**Saya marah ni... saya duduk gak Damansara, dua lagi rumah kat Damansara tu... bukan nak berlagak la... but, takde pun sape² tanye pendapat... memandai je! lempang kang!

Skullsplitter said...

Iskisk. Marah betul. Hehe.

**Pendapat? awk ade kat KL ke? Dorang cari tk jumpe kot nk tanye pendapat. huhu~

Anonymous said...

encik skulls... banyak cara lagi kan?? Surat takde?? Lagipun benda2 macam ni kena la ade AGM ke, forum ke, muzakarah ke... ni takde bunyi langsung... so sebenarnyer dia je kan yang gediks!

**uishh... berapi ni... :)

Skullsplitter said...

hehe. berapi betul. erm. betul gak tuh. perkara ni perlu ada perbincangan. ini seperti membuat keputusan sendiri. ini boleh membangkitkan kemarahan. erm.

skullsplitter