Advertising

Tuesday, May 13, 2008

Hari Ini Dalam Sejarah - 13 Mei

Pasukan FRU cuba menenangkan keadaan

- Bukan niat untuk mencetuskan kemarahan atau menimbulkan semula konflik pada tarikh ini, hanya sekadar memberi gambaran semula sejarah hitam negara kita untuk dijadikan panduan dan peringatan bagi kita elakkan hal seperti ini terjadi semula. Untuk Agama, Bangsa dan Tanahair kita, semoga aman makmur sejahtera adanya, Insyaallah -


Kesesakan akibat rusuhan

Peristiwa hitam ini seharusnya menjadi pengajaran kepada kita agar sentiasa berada didalam pemikiran waras agar kita tidak melakukan tindakan membabi buta yang akan mencetuskan peristiwa hitam seperti ini. Didalam negara yang aman didalam lingkungan masyarakat berbilang bangsa ini tidak perlu adanya rasa dendam yang mendalam yang boleh menimbulkan kebencian sesama bangsa.

Akan tetapi peristiwa ini dilihat tiada lebihnya pada permusuhan dan dendam sesama kaum tetapi ianya dilihat sebagai kekecohan politik ketika itu. Apa yang dapat disimpulkan dari peristiwa ini ialah negara perlukan semua masyarakatnya tidak kira rupa, warna kulit atau bangsa agar bersatu dibawah bumbung Malaysia untuk memberi kemajuan & kesejahteraan kepada nama Malaysia ini.

Bagi yang beragama Islam, ini adalah satu 'ujian Allah' yang perlu kita jadikan satu pengajaran dan moga peristiwa ini dapat dijadikan satu platform untuk kita lebihkan penghayatan untuk tingkatkan keimanan kita kepadaNya yang Maha Esa. Insyaallah..

Salam,
skullsplitter

3 comments:

pengyu said...

bro.. terima kasih coz link kan blog sayer kat blog u.. neway aper yang sayer postkan hanyalah buah pikiran yang datang dari saya.. dan saya sentiasa mengalu-alukan buah pikiran orang lain, tidak kira kamu pro atau anti kerajaan... neway nice to knoe u.. and nice blog also.. thanx again 4 da comment..

Skullsplitter said...

No problem bro.. We have the same opinion.. Anak Muda.. Better we say that way.. Haha.. Neway aku teringin nak ke langkawi itu hari.. but.. masa dah diisi dengan hal lain.. jadi tk dpt join.. nice to know you also..

MAT CHENCANG said...

Hati rakyat? Siapa rakyat? hak rakyat? hak siapa? tanah siapa? mereka? atau kita? siapa beraja?
Apa yang tinggal?

1) Melayu-->>> MATI
2) Cina--->>>> HIDUP
3) India-->>>> HIDUP
4) Lain-lain-> HIDUP

Jgn lupe add blog kami ^_^